Nu is zijn werkplaats 2 x zo groot! (We weten hetallemaal, het geheim van een goed huwelijk is eengrote loods!!) Als je bij Martin binnen loopt zie jedirect waar zijn passie ligt: Scooters! In zijnwerkplaats vindt je veel 2-wielers en één 3-wieler,overwegend van het merk Lambretta. Dit is dus geen besmetting of virus meer maar eenstijl van leven!Nog even wat over martin (bouwjaar 1961)zelf, hij werkt voor zichzelf alsallround timmerman. zijn hobby is natuurlijk oldtimer scooters, specifiekLambretta. Lid van de Pionier Motoren Club.Martin heeft zijn werkplaats in Rotterdam, niet echt groot maar overal waarje kijkt staat en ligt het vol met scooters en onderdelen. In het midden staat een motorlift, sorry scooterlift. Verder nog een werkbank, een draaibank, en niet onbelangrijk: 2 luie stoelen voor de koffie. En wat mij opviel stickers aan de muur met de tekst: Wolf speed scooter tuning, dat klinkt toch wel heel professioneelVeel kasten, schappen, laden en bakjes, onderdelen genoeg, nieuw en gebruikt, alleen de pakkingen al zijngenoeg voor de komende 50 jaar. Martin past ook scooters aan qua ontsteking, van gewoon naar electronisch. Ook andere specificaties zoals mallen om de ontsteking af te stellen.Als ik langs kom is hij druk bezig met een motorblok op een proefopstelling te monteren zodat je er rondombij kan. Alle types motorblokken vanLambretta kunnen hier op geplaatstworden, dat is nog eens handig! We hebben hier dus niet te makenmet een wat handige doe hetzelver, maar met een oldtimer scooterspecialist! Het eerste dat Martin riep toen ikbinnenkwam was KOFFIE!, dat sla ik natuurlijk niet af. (als de koffie niet te drinken is benik zo weer weg!) Na het 2e bakkie (op z’n Rotterdams) gaat de kletsmachine volop aan. Dat is niet onterecht, door zijn ervaring is hij ook een vraagbaak geworden voor andereLambretta liefhebbers, zelfs uit het buitenland.Aan de hand van de Lambretta`s die er staan neemt hij me mee in de uitleg van de veletypes, met hun specifieke kenmerken die bij bepaalde bouwjaren voorkomen, heel apart isde zeldzame 3-wieler, daar heeft Martin eigenhandig een bak achterop gemaakt.Zijn werkplaats is zo vol dat deze 3-wieler ingesloten zit in diverse projecten, dus voorlopigeven niet van zijn plek komt.
De geschiedenis van de Lambretta
De naam Lambretta komt van een wijk in Milaan; Lambrate. De Lambretta scooter is gemaakt van 1947 tot en met 1972Na de 2e wereldoorlog kwamen ook in Italie de fabrieken weerop gang. Zo ook de firma Innocentie, normaal een fabriek diestalen buizen produceerde. De eigenaar, de heer Innocentie, hadeen idee om een populair en betaalbaar vervoersmiddel op demarkt te brengen, een scooter zoals Piaggio en Vespa. In 1947 kwam de 1e scooter van de band, model A, een 1cilinder 123 cc met middenmotor.Deze ging wel 70 km per uur op 8 inch wieltjes en natuurlijk een buizenframe (er zal wel genoeg buis hebben gelegen in de buizenfabriek!) In 1948 volgde het 2emodel, je raadt het al: model B. Nu met achtervering, bredere wielen en draaigreep bediening.In 1950 volgde het 3e model ……. Model C!! Later nog een luxe versie, model LC Zo zijn er nog vele nagekomen met meer cc en pk en zelfs modellen ontworpendoor Bertone. Lambretta heeft ook samengewerkt met NSU. Van de NSU-Prima zijn 160.000 modellen gebouwd. NSU stoptemet de scooter omdat er gedacht werd met de auto meer teverdienen. Helaas was dat niet het geval, in 1969 is NSUovergenomen door AUDI. Dit even terzijde voor de NSU motoren-jongens van PMC.Lambretta is eigenlijk doorgegaan tot 2010. De fabriek maakteook mini’s voor Britisch-Leyland die later de fabriek overnam. In 2010 kwam de firma Innocentie SA-Lambretta met de V-modellen. In 2020 komt er zelfs een electrische versie. Nu is het merk weer sterk met 610 dealers in 37 landen.Verder zijn er nog Lambretta’s gebouwd in Spanje, Frankrjk, India, Latijns-Amerika, Argentinie en Chili.Recordpogingen ging hen ook goed af. De 125 of 175 cc versies haalden ruim 200 km per uur op het circuit van Isle of Man. Er valt nog veel te vertellen over de Lambretta scooter op een oldtimer motor site, maar zo is het wel mooi geweest vind ik!