De directe aanleiding voor dit interview was het verschijnen van Herman op een sleutelochtend bij broer Anne met een zo te zien fabrieksnieuwe Zündapp KS 200 twin.Hoezo ? Zündapp bestaat toch allang niet meer en dit soort twins hebben ze al helemaal niet gebouwd. Nee inderdaad Herman heeft deze motorfiets zelf gebouwd . Een goede reden dus om eens langs te gaan bij Herman thuis om te horen hoe dat allemaal in z’n werk is gegaan.Herman is opgegroeid in het gezin van een rozenkweker en heeft later het bedrijf van zijn vader overgenomen. Na vele goede jaren stond Herman op een T-splitsing of investeren of stoppen . Het is het laatste geworden. Herman heeft een agrarische opleiding genoten. Het technische gebeuren heeft hij door de jaren zichzelf aangeleerd en opgepikt in de praktijk.Ook aan het prachtige spuitwerk is geen vakopleiding aan te pas gekomen.De hobby is zoals zo vaak een stuk jeugd sentiment die begon op 16 jarige leeftijd met de aanschaf van een Zündapp bromfiets, daarna kwam er een auto en werd de bromfiets verkocht. Zo ongeveer op dertig jarige leeftijd begon het toch te kriebelen en is Herman gestart met de huidige hobby. Via broer Anne, ook een groot liefhebber van klassieke motoren, is hij lid geworden van de Pionier Motoren Club.Het “schuurtje ”blijkt een goed ingerichte hobby werkplaats te zijn. Hier rondkijkende zie je dat Herman tot veel instaat is. Op de heftafel staat de motor die de aanleiding was tot dit artikel.De eerste oude motor die werd gekocht was een Terrot van Franse makelijIn de loop der jaren werden diverse motoren gerestaureerd waarbij Herman het revisie werk geheel in eigen beheer heeft gedaan. Ook het spuitwerk, daartoe had hij een spuitcabine ter beschikking en mensen die hem de kneepjes van dat vak konden bijbrengen.Op een Zündapp treffen 5 jaar geleden op het stieltjesplein in Rotterdam zag Herman een zelfgebouwde 2x 50cc twin. Hij was hier zo weg van dat hij besloot ook zoiets te gaan bouwen.De basis van zijn zelfgebouwde twin is een 80 cc blok waarop twee 100 cc cilinders zijn gemonteerd. Dit houd natuurlijk in dat het carter verbreed moet worden en de twee krukassen gekoppeld. Dat laatste was een groot probleem omdat de verbinding tot drie maal toe kapot ging en het blok dan dus weer helemaal gedemonteerd moest worden .Herman was het helemaal zat en heeft de motor dan ook maar een poosje laten staan .Wat later kwam hij op het idee om eens te kijken hoe de motor fabrikanten dit probleem hebben opgelost . Suzuki heeft een horizontaal gedeeld carter daar had hij niets aan want het carter van de Zündapp heeft een vertikaal gedeeld carter .Bij Yamaha had hij meer geluk en hij kon bovendien bij Hans van Brecht een compleet carter op de kop tikken. De constructie van Yamaha omzeild op een slimme manier het probleem waar Herman steeds tegen aan liep.Het blok dus weer gedemonteerd en de krukas naar dit voorbeeld aangepast. Ook de carters moesten flink worden gemodificeerd. Na opbouwen van de motor bleek al het werk niet voor niets geweest .Het zal duidelijk zijn ,dit “hobby” werk is van zeer hoog niveau! Herman ging met de motor naar een Zündapp treffen in zuid Duitsland.Hij baarde daar veel opzien, de motor sloeg in als een bom!!Hij kreeg dan ook vele vragen en smeekbedes of de motor te koop was.Maar dat was niet het geval, Herman had er zijn ziel en zaligheid in zitten en kon er op dat moment zeker geen afstand van doen. Na geruime tijd kwam er een zeer aantrekkelijk bod uit Noorwegen dat hij echt niet kon laten lopen en de motor is dus uiteindelijk toch verkocht .Als je zo’n project gebouwd hebt zie je toch dingen die je de volgende toch anders zou doen Die andere keer is er ook gekomen want Herman is wederom begonnen aan Zündapp twin 2.0 zogezegd.HermanMast: een veelzijdig man !