Pionier-Motorenclub Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht  Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s
De race-story van ons clublid Jan Kostwinder - bouwjaar
1943
Het racen heeft Jan al in zijn genen meegekregen, het begon allemaal in 1946 toen zijn vader
Folgert Jan Kostwinder (1918) ging racen, bijna altijd ging jan mee naar de races waarbij
Tubbergen favoriet was, mede door het gezellige rennerskwartier. Folgert reed ook al op een
fabrieks NSU Sportmax 250 en een Gilera 500/4 met titanium kuip. Ook
zijn schoonvader Jaap van Ruiven was coureur.
Jan zijn eerste officiële race was in 1961 op het circuit van Zandvoort waar
hij uitkwam met een 50cc  racer, een Alpino frame met een  Demm 3V-
blok.
Helaas ging hij in de bekende tarzanbocht
onderuit en dat was einde race voor Jan..
Een week later in Rockanje ging het
een stuk beter en ging hij zelfs als
eerste over de finish! 
Een enorme
prestatie voor een 2e race.
Sindsdien is Rockanje is dus niet meer weg te
krijgen uit het geheugen van Jan.
Met de rijkwaliteiten zat het wel snor maar er
moest een snellere fiets komen!
Met de door Cees van Dongen gekochte Dürkopp won
Jan in 1962 het nationaal kampioenschap 50cc..
Maar begin jaren 60 kwam er veel verandering in het racemateriaal,
De Japanse motoren deden hun intrede en presteerden boven alle
verwachtingen.
Met een Honda 125 CR 93 won Jan in Tubbergen,
Zandvoort en Rockanje en werd daarmee nationaal
kampioen in de 125cc klasse!
Daarmee was het moment aangebroken dat Jan zijn horizon ging 
verbreden, hier begon van het internationaal gedonder!
De 1e buitenlandse wedstrijd werd de GP van Monza, De pech sloeg toe,
er was in de training een zware valpartij waar ook jan bij betrokken was,
veel kapot wat niet even te maken was.
Maar er kwam redding! Via Taveri werden er
onderdelen gekregen van het Honda
fabrieksteam en de race kon worden hervat.
Een hoogtepunt kwam er In 1964,
Jan werd 9e in de USA-GP in
Daytona!, petje
af dus!
In 1965 ging Jan Italiaans rijden, er kwam een
250cc Aermacchi Ala d'Oro. Hij moest hem wel
zelf ophalen bij de fabriek in Varese.
In 1967 kocht Jan zijn eerste Yamaha
fabrieksmachine, een TD1C 250.
Hiermee won hij in Zandvoort en Tubbergen en werd
Nationaal Kampioen in de 250cc klasse!
In 1969 kocht Jan een Yamaha 350 TR2 (toe maar, het was toch al
een dure hobby!).
Tijdens de Olofrace in Hilvarenbeek won Jan natuurlijk
en versloeg daar ook nog eens John Cooper (bijnaam
mister moon eyes).
In dat zelfde jaar werd Jan nationaal kampioen in de 350cc klasse en
werd uitgeroepen tot de beste Nederlandse racer in Assen waar hij
samen met Agostini op het erepodium belandde!.
Vanaf 1973 tot en met 1982 heeft Jan 10 x de Daytona 200 miles
gereden.
Vanaf 1973 tot en met 1982 10 x Daytona 200 miles
gereden. Begin er maar eens aan, dit kan alleen maar als
je echt kan racen.
En dan in Engeland, ook daar weten ze wie Kostwinder is!. Van alle
kanten werd Jan gevraagd om in GP te komen racen.
Nou, dat
hebben ze geweten!
Vijf jaar lang (tussen 1970 en 1975) boekte Jan grote successen o.a. op het
circuit van Scarborough, Oulton Park, Snetterton en Isle of Man op het
stratencircuit.  Zoek maar eens naar filmpjes op You-tube en kijk hoe hard dat
ging.
In deze jaren heeft Jan 8 zilveren replica's gewonnen. Dat
verdien je als je binnen een bepaalde tijd pal achter de
winnaar eindigt.
Jan heeft in zijn loopbaan diverse  racemotoren aangeschaft, onder meer
de eerste luchtgekoelde motor van  Yamaha, de TZ 250/350/500 en 750
cc       (waar zijn ze gebleven?)
Het hoogtepunt kwam in 1973 waar Jan tijdens de TT
races op Isle of Man 2e wordt achter Tommy Robb, in de
125 cc klasse!!
In 1982 stopt Jan met zijn glansrijke race-carriere. Vanaf 1989 doet Jan nog mee aan
diverse race evenementen in de Classic sfeer, veelal georganiseerd door de HMV.
Denk daarbij aan de demo races in de Hooge Veenen in Nieuwerkerk ad IJssel waar
Jan voor deze thuiswedstrijden grote bijdrages aan leverde.
De Pionier Motoren Club stond daar ook met een stand.
Ook in Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Italie nam Jan vaak
deel aan diverse wedstrijden.
Hij vormt samen met zijn twee zonen Marco en Brian een race team,
het "Classic Demo Team".
Jan rijdt dan op een NSU met Dolfin kuip 250cc, Marco op een Yamaha
TZ350 en Brian op een AS1 Yamaha, de motorfiets waar Jan in 1973
zijn  zege op haalde op het Isle of Man.
Brian rijdt ook de ex Mike Hailwood NSU Sportmax waarmee Mike 3e
werd op de Isle of Man, 4e in Assen en 2e op Hedemord (Zweden). Dit
is één van de slechts 34 gebouwde NSU Sportmaxen, in bezit van het
demo team sinds 1996 en nu nog steeds in de familie.
Centennial classic race 2000:
Jan heeft hier veel betekend in de organisatie. Dat dit niet
makkelijk is blijkt uit het volgende: Probeer maar eens om
coureurs met grote namen uit te nodigen en hen dan ook
nog te beloven dat ze op de motoren mogen rijden
waarmee ze ooit grote zeges behaald hebben. 
Ook de fabrieksmotoren van onder andere Honda, Yamaha en nog vele anderen
kwamen naar Nederland. Maar dus ook motoren die al in musea terecht waren
gekomen moesten geregeld worden!.
Regelmatig werd hij voor gek verklaard maar als je Jan Kostwinder
heet, dan kan het wel.
En wees eerlijk, wie leent er een waardevolle motor uit om een ander daarop te
laten racen?  Wat een organisatie om coureurs, de mensen die de motoren
uitlenen, het circuit, de vergunningen, het eten, drinken en slaapplaatsen te
regelen.
Ook op de 3 NSU' s van Jan hebben oud coureurs gereden. Zelf heeft
hij 3 klassen gereden:  op de Yamaha TD1C 250, de Yamaha TR 350
en op een Honda CR93 125cc. De 3 motoren waarop Jan 3 maal
Nederlands Kampioen is geworden
Jan heeft buiten het racen nog een specialisatie, met hoge
vaardigheid maakt ook onderdelen na, bijvoorbeeld voor NSU
Sportmax en de NSU Renmax
complete remtrommels en
remankers, dat is vakwerk! 
Als je onderdelen maakt en de
Audi fabriek koopt ze van je dan is
het geen rommel. En als je dan
ook nog het vertrouwen hebt van
de fabriek en van het NSU
museum die je onderdelen lenen
om na te maken,
dan heet je
Jan Kostwinder!
 Momenteel
wordt een NSU Rennfox 1954 nagebouwd!
1973 de start Isle of Man
Door: Ger Aukes