Pionier-Motorenclub Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht  Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s
Het was in het jaar 1960 dat Wim samen met ziin goedlachse vrouw Gerda (inmiddels ruim 80 jaar!) de rijwielhandel W. van Duuren is begonnen aan de Raam 230 in Gouda. Ik had een afspraak gemaakt om eens langs te komen om een verhaal over Wim te schrijven voor de PMC website. Bij binnenkomst viel mijn mond al een beetje open, links en rechts een rij motoren, waaronder gewone motoren, oldtimers, een Zundapp en een racemotor.  De racemotor was net verkocht aan een museum, daar kon Wim wel mee leven. Wim (inmiddels 91 jaar!) had ook net nog een nieuwe motor gekocht, een Benelli 400 cc.   Verder staan er nog een BMW, Peugeot, DKW, Garelli en een Benelli met 6.000 km op de teller, ook de fiets van Gerda mag in het rijtje staan. Zij gebruikt de fiets nog dagelijks voor de boodschappen. Toen Wim een jochie van 5 was zag zijn vader al dat hij handig was en dat hij het wel eens zou kunnen gaan maken in de techniek. Dat had zijn vader goed gezien! Op zijn 14e kocht hij zijn eerste motorfiets, vanaf dat moment is het bekende gelazer begonnen en is het nooit meer goed gekomen!  Racen werd een grote passie voor Wim  maar daarnaast wilde ook wel graag verkering met Gerda. Zijn schoonouders waren niet erg gelukkig met een snelheidsduivel in de familie die later ook nog eens bekend werd als de  “schrik van Gouda”. De oplossing hiervoor was om het racen even te vergeten,  de rijwielhandel op poten te zetten en te trouwen. Het racen kwam later wel weer. De rijwielhandel startte met de verkoop en onderhoud van motoren, brommers en fietsen. Omdat destijds de motoren bedrijfsmatig niet voldoende opbrengst gaven zijn deze uit de collectie verdwenen. Maar de passie voor motoren verdween zeker niet maar bleef nu alleen nog als hobby. De brommer en fietsen verkoop en reparaties liepen zo geweldig dat er zelfs een monteur in dienst werd genomen om al het werk te kunnen verrichten. Vrouw Gerda werkte ook mee in de zaak als inkoper van fietsen, brommers en alle benodigde onderdelen. Volgens Wim was het zo druk omdat  hij niet alleen verkocht maar vooral ook omdat hij de kennis en vakmanschap had om  de reparaties goed te kunnen uitvoeren. Van lieverlee kwamen er ook reparaties en revisies van motoren bij.  Dit doet Wim nu nog steeds. Door zijn jarenlange ervaring, vakmanschap en inzicht is hij “wereldberoemd” in Nederland en omstreken. Motorblokken reviseren, geen probleem! {Denk aan de BMW van Rene vd Berg, na de revisie 3x trappen en lopen!} Wim zegt altijd  “ik ben als een ingenieur. Een ingenieur kan alles berekenen en ontwerpen en soms maken. Ik kan daarbij ook nog eens alles maken”.   In de winkel is een zithoek gemaakt. Als je daar zitten kom je voorlopig niet meer weg. Zolang er koffie is met koeken zit Wim op zijn praatstoel! Verhalen over Gouda, de gracht waar ze wonen (die nu dichtgestort is en Raam heet) zijn vrienden, de racerij en “de Schrik van Gouda”.  Gerda lacht wat af en stuurt Wim af en toe een beetje bij, zij heeft het hele reilen en zeilen van de zaak stevig in handen gehad en is dus goed op de hoogte van de business! Het viel mij op hoe vaak er mensen van de PMC langskomen en dan gaat het natuurlijk al snel over motoren. In de machinerie staan heel wat machines waar Wim wel raad mee weet: draaibanken, freesbanken, slijpmachines, kottermachines, persen, kolomboren, zaagmachines etc.. Bij een rondleiding krijg je al snel door dat Wim geen “gewone” machinebankwerker is, maar deze machines op een hoog niveau gebruikt. Bijvoorbeeld: krukassen en price-assen richten is een specialiteit van Wim. Van heinde en verre weten ze Wim daarvoor  te vinden, ook uit de racerij. Ook cilinders kotteren, kleppen slijpen, draai- en freeswerk, lagers maken, tandwielen maken. Bijna niets is onmogelijk, het maakt voor Wim niet uit. Het gereedschap hangt en ligt overal om je heen, ook speciaal gereedschapschap dat door Wim zelf is gemaakt. Een frees of een tap zelf maken is voor de meeste van ons niet te doen. Wim zegt: “alles dat niet te koop is of te duur is, maken we zelf”. Het brede assortiment van de onderdelen in de winkel en het pakhuis zijn haast niet te omschrijven, je komt ogen tekort!  Als je de ene kant opkijkt zie je honderden zuigers, cilinders en zuigerveren, olieschrapers. Kijk je andere kant op zijn het wielen, uitlaten, benzinetanks etc.  Wim, nu heb ik een vraag over mijn motor. Een BSA A7 met één rokende uitlaat, de andere kant is goed. Een bougie heeft  een blauwe vonk en de andere een gele vonk.  Goed zegt Wim, neem hem maar mee, dan gaan we er naar kijken. De volgende dag BSA op de brug en starten maar, uitlaatgassen? geen punt, gewoon binnen in de winkel! Uche, uche maar gewoon verder gaan!  De vorige eigenaar had mij verteld dat alles van binnen nieuw is, maar dat moet je dan maar aannemen.  Eerst maar even kijken naar de vonken, één vonk blauw en de andere geel klopt niet!  Aan Gerda gevraagd of zij misschien nieuwe blauwe vonken kon halen, maar helaas, daar trapte zij niet in!   Goed, dan gaan we voor de rigoreuze aanpak: uitlaten eraf, tank eraf, kop eraf, cilinders eraf, zuigers eraf. Maar alles was gewoon nieuw. Volgens Wim was ik een geluksvogel dat ik zoiets heb kunnen kopen! Dus alles maar nagemeten, volgens Wim was alles goed, wel zag hij dat er een stukje van een koelvin was afgebroken. Van een oude cilinder werd een stukje afgehaald en door een vriend van Wim eraan gelast. Bijslijpen en je ziet er niets meer van! De motor dus weer in elkaar gezet waarna het probleem jammer genoeg nog niet opgelost bleek. Morgen gaan we weer verder.  Kom je de volgende dag binnen is de hele motor weer uit elkaar gehaald. Wim moest toch nog iets nameten! Ja, zegt Gerda, als hij wat in zijn koppie heeft moet hij dat direct uitzoeken. De laatste meting was ook goed, de vorige eigenaar had dus de waarheid verteld. Vervolgens werd de hele boel weer in elkaar gezet, de ontsteking werd schoongemaakt, afgesteld en in orde gebracht. Heey, we hadden nu opeens 2 blauwe vonken!! Er was weer hoop!, weer aangetrapt, (weer de winkel vol rook haha) Het wonder was geschied! hij liep prima, dus, de brug laten zakken, motor naar buiten, weer starten waarna Wim een testrondje reed. Hij was tevreden. Mijn BSA mocht weer mee. Op weg naar huis reed hij als een speer, HEERLIJK

Rijwielhandel W. van Duuren – anno 1950

Oprichter: specialist/ervaringsdeskundige

Wim van Duuren

Bouwjaar: 1930

Ger Aukes