Het was in het jaar 1960 dat Wim samen
met ziin goedlachse vrouw Gerda (inmiddels
ruim 80 jaar!) de rijwielhandel W. van
Duuren is begonnen aan de Raam 230 in
Gouda.
Ik had een afspraak gemaakt om eens langs
te komen om een verhaal over Wim te
schrijven voor de PMC website.
Bij binnenkomst viel mijn mond al een beetje open, links en rechts een rij motoren, waaronder gewone motoren, oldtimers, een Zundapp en
een racemotor.  De racemotor was net verkocht aan een museum, daar kon Wim wel mee leven.
Wim (inmiddels 91 jaar!) had ook net nog een nieuwe motor gekocht,
een Benelli 400 cc.
Verder staan er nog een BMW, Peugeot, DKW,
Garelli en een Benelli met 6.000 km op de
teller, ook de fiets van Gerda mag in het rijtje
staan.
Zij gebruikt de fiets nog dagelijks voor de
boodschappen.
Toen Wim een jochie van 5 was zag zijn vader
al dat hij handig was en dat hij het wel eens
zou kunnen gaan maken in de techniek.
Dat had zijn vader goed gezien!
Op zijn 14e kocht hij zijn eerste motorfiets,
vanaf dat moment is het bekende gelazer begonnen en is het nooit meer goed gekomen!  Racen werd een
grote passie voor Wim  maar daarnaast wilde ook wel graag verkering met Gerda.
Zijn schoonouders waren niet erg gelukkig met een snelheidsduivel in de familie die later ook nog eens
bekend werd als de  “schrik van Gouda”.
De oplossing hiervoor was om het racen even te vergeten,  de rijwielhandel op
poten te zetten en te trouwen. Het racen kwam later wel weer.
De rijwielhandel startte met de verkoop en onderhoud van motoren, brommers
en fietsen.
Omdat destijds de motoren bedrijfsmatig
niet voldoende opbrengst gaven zijn deze
uit de collectie verdwenen. Maar de passie
voor motoren verdween zeker niet maar
bleef nu alleen nog als hobby.
De brommer en fietsen verkoop en
reparaties liepen zo geweldig dat er zelfs
een monteur in dienst werd genomen om al
het werk te kunnen verrichten.
Vrouw Gerda werkte ook mee in de zaak als
inkoper van fietsen, brommers en alle
benodigde onderdelen.
Volgens Wim was het zo druk omdat  hij niet
alleen verkocht maar vooral ook omdat hij de
kennis en vakmanschap had om  de reparaties goed te kunnen uitvoeren.
Van lieverlee kwamen er ook reparaties en revisies van motoren bij.  Dit doet
Wim nu nog steeds.
Door zijn jarenlange ervaring, vakmanschap
en inzicht is hij “wereldberoemd” in
Nederland en omstreken. Motorblokken
reviseren, geen probleem!
{Denk aan de BMW van Rene vd Berg, na de
revisie 3x trappen en lopen!}
Wim zegt altijd  “ik ben als een ingenieur. Een ingenieur kan alles berekenen en ontwerpen en soms
maken. Ik kan daarbij ook nog eens alles maken”.
  In de winkel is een zithoek gemaakt.
Als je daar zitten kom je voorlopig niet
meer weg.
Zolang er koffie is met koeken zit Wim op
zijn praatstoel! Verhalen over Gouda, de gracht waar ze wonen (die nu
dichtgestort is en Raam heet) zijn vrienden, de racerij en
“de Schrik van Gouda”. 
Gerda lacht wat af en stuurt Wim af en toe een beetje bij, zij heeft het hele
reilen en zeilen van de zaak stevig in
handen gehad en is dus goed op de
hoogte van de business!
Het viel mij op hoe vaak er mensen van
de PMC langskomen en dan gaat het
natuurlijk al snel over motoren.
In de machinerie staan heel wat machines
waar Wim wel raad mee weet:
draaibanken, freesbanken, slijpmachines,
kottermachines, persen, kolomboren,
zaagmachines etc..
Bij een rondleiding krijg je al snel door dat Wim geen “gewone” machinebankwerker is, maar deze
machines op een hoog niveau gebruikt.
Bijvoorbeeld: krukassen en price-assen richten is een specialiteit van Wim.
Van heinde en verre weten ze Wim daarvoor  te vinden, ook uit de racerij.
Ook cilinders kotteren, kleppen slijpen, draai- en freeswerk, lagers maken, tandwielen maken.
Bijna niets is onmogelijk, het maakt voor Wim niet uit.
Het gereedschap hangt en ligt overal om je heen, ook speciaal gereedschapschap dat door Wim zelf is gemaakt.
Een frees of een tap zelf maken is voor de meeste van ons niet te doen. Wim
zegt: “alles dat niet te koop is of te duur is, maken we zelf”.
Het brede assortiment van de onderdelen in de winkel en het pakhuis zijn
haast niet te omschrijven, je komt ogen tekort! 
Als je de ene kant opkijkt zie je honderden zuigers, cilinders en zuigerveren,
olieschrapers. Kijk je andere kant op zijn
het wielen, uitlaten, benzinetanks etc. 
Wim, nu heb ik een vraag over mijn
motor. Een BSA A7 met één rokende
uitlaat, de andere kant is goed. Een
bougie heeft  een blauwe vonk en de
andere een gele vonk. 
Goed zegt Wim, neem hem maar mee,
dan gaan we er naar kijken.
De volgende dag BSA op de brug en starten maar, uitlaatgassen? geen punt, gewoon binnen in de winkel!
Uche, uche maar gewoon verder gaan! 
De vorige eigenaar had mij verteld dat alles van binnen nieuw is, maar dat moet je dan maar aannemen. 
Eerst maar even kijken naar de vonken, één vonk blauw en de andere geel klopt niet! 
Aan Gerda gevraagd of zij misschien
nieuwe blauwe vonken kon halen,
maar helaas, daar trapte zij niet in!
Goed, dan gaan we voor de rigoreuze aanpak: uitlaten eraf, tank eraf, kop
eraf, cilinders eraf, zuigers eraf. Maar alles was gewoon nieuw.
Volgens Wim was ik een geluksvogel dat ik zoiets heb kunnen kopen!
Dus alles maar nagemeten, volgens Wim was alles goed, wel zag hij dat
er een stukje van een koelvin was afgebroken.
Van een oude cilinder werd een stukje afgehaald en door een vriend van
Wim eraan gelast. Bijslijpen en je ziet er niets meer van!
De motor dus weer in elkaar gezet waarna het probleem jammer genoeg
nog niet opgelost bleek.
Morgen gaan we weer verder. 
Kom je de volgende dag binnen is de hele motor weer uit elkaar gehaald.
Wim moest toch nog iets nameten! Ja, zegt Gerda, als hij wat in zijn
koppie heeft moet hij dat direct uitzoeken.
De laatste meting was ook goed, de vorige eigenaar had dus de waarheid verteld.
Vervolgens werd de hele boel weer in elkaar gezet, de ontsteking werd schoongemaakt, afgesteld en in orde gebracht. Heey, we hadden nu
opeens 2 blauwe vonken!! Er was weer hoop!, weer aangetrapt, (weer de winkel vol rook haha) Het wonder was geschied! hij liep prima, dus,
de brug laten zakken, motor naar buiten, weer starten waarna Wim een testrondje reed. Hij was tevreden. Mijn BSA mocht weer mee. Op weg
naar huis reed hij als een speer, HEERLIJK
Rijwielhandel W. van Duuren – anno 1950
Oprichter: specialist/ervaringsdeskundige
Wim van Duuren
Bouwjaar: 1930
Pionier-Motorenclub Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht  Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op Bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Oude doos Motorlogo`s