Pionier-Motorenclub Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht  Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht Vereniging tot instandhouding van Historische Motorrijwielen. Opgericht op 24 mei 1982 te Utrecht

De race-story van ons clublid Jan Kostwinder - bouwjaar

1943

Het racen heeft Jan al in zijn genen meegekregen, het begon

allemaal in 1946 toen zijn vader Folgert Jan Kostwinder (1918)

ging racen, bijna altijd ging jan mee

naar de races waarbij Tubbergen

favoriet was, mede door het gezellige

rennerskwartier. Folgert reed ook al

op een fabrieks NSU Sportmax 250

en een Gilera 500/4 met titanium

kuip. Ook zijn schoonvader Jaap van

Ruiven was coureur.

Jan zijn eerste officiële race was in

1961 op het circuit van Zandvoort

waar hij uitkwam met een 50cc 

racer, een Alpino frame met een 

Demm 3V-blok.

Helaas ging hij in de bekende

tarzanbocht onderuit en dat was

einde race voor Jan..

Een week later in Rockanje ging het een stuk beter

en ging hij zelfs als eerste over de finish!  Een

enorme prestatie voor een 2e race.

Sindsdien is Rockanje is dus niet meer weg te krijgen uit het geheugen

van Jan.

Met de rijkwaliteiten zat het wel snor

maar er moest een snellere fiets

komen!

Met de door Cees van Dongen

gekochte Dürkopp won Jan in

1962 het nationaal

kampioenschap 50cc..

Maar begin jaren 60 kwam er veel

verandering in het racemateriaal, De

Japanse motoren deden hun intrede

en presteerden boven alle

verwachtingen.

Met een Honda 125 CR 93

won Jan in Tubbergen,

Zandvoort en Rockanje en

werd daarmee nationaal

kampioen in de 125cc klasse!

Daarmee was het moment aangebroken dat Jan zijn horizon

ging  verbreden, hier begon van het internationaal gedonder!

De 1e buitenlandse wedstrijd werd de GP van Monza, De

pech sloeg toe, er was in de training een zware valpartij

waar ook jan bij betrokken was, veel kapot wat niet even

te maken was.

Maar er kwam redding! Via Taveri werden er onderdelen

gekregen van het Honda fabrieksteam en de race kon

worden hervat.

Een hoogtepunt kwam er In

1964, Jan werd 9e in de

USA-GP in Daytona!, petje

af dus!

In 1965 ging Jan Italiaans rijden,

er kwam een 250cc Aermacchi Ala

d'Oro. Hij moest hem wel zelf

ophalen bij de fabriek in Varese.

In 1967 kocht Jan zijn eerste Yamaha fabrieksmachine, een TD1C 250.

Hiermee won hij in Zandvoort en Tubbergen en werd Nationaal

Kampioen in de 250cc klasse!

In 1969 kocht Jan een Yamaha 350 TR2 (toe maar, het was toch al een dure hobby!).

Tijdens de Olofrace in Hilvarenbeek won Jan natuurlijk en versloeg daar

ook nog eens John Cooper (bijnaam mister moon eyes).

In dat zelfde jaar werd Jan nationaal kampioen in de 350cc klasse en

werd uitgeroepen tot de beste Nederlandse racer in Assen waar hij

samen met Agostini op het erepodium belandde!.

Vanaf 1973 tot en met 1982 heeft Jan 10 x de Daytona 200 miles

gereden.

Vanaf 1973 tot en met 1982 10 x Daytona 200 miles

gereden. Begin er maar eens aan, dit kan alleen maar als

je echt kan racen.

En dan in Engeland, ook daar weten ze

wie Kostwinder is!. Van alle kanten werd

Jan gevraagd om in GP te komen racen.

Nou, dat hebben ze geweten!

Vijf jaar lang (tussen 1970 en 1975)

boekte Jan grote successen o.a. op het

circuit van Scarborough, Oulton Park,

Snetterton en Isle of Man op het stratencircuit.  Zoek maar eens

naar filmpjes op You-tube en kijk hoe hard dat ging.

In deze jaren heeft Jan 8 zilveren replica's

gewonnen. Dat verdien je als je binnen

een bepaalde tijd pal achter de winnaar

eindigt. 

Jan heeft in zijn loopbaan diverse  racemotoren aangeschaft, onder meer de

eerste luchtgekoelde motor van  Yamaha, de TZ 250/350/500 en 750 cc      

(waar zijn ze gebleven?)

Het hoogtepunt kwam in 1973 waar Jan tijdens de TT races op

Isle of Man 2e wordt achter Tommy Robb, in de 125 cc klasse!!

In 1982 stopt Jan met zijn glansrijke race-carriere. Vanaf 1989 doet Jan nog mee

aan diverse race evenementen in de Classic sfeer, veelal georganiseerd door de

HMV.

Denk daarbij aan de demo races in de Hooge Veenen in Nieuwerkerk ad IJssel

waar Jan voor deze thuiswedstrijden grote bijdrages aan leverde.

De Pionier Motoren Club stond daar ook met een stand.

Ook in Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Italie nam Jan vaak deel

aan diverse wedstrijden.

Hij vormt samen met zijn twee

zonen Marco en Brian een race

team, het "Classic Demo Team".

Jan rijdt dan op een NSU met Dolfin

kuip 250cc, Marco op een Yamaha

TZ350 en Brian op een AS1 Yamaha,

de motorfiets waar Jan in 1973 zijn 

zege op haalde op het Isle of Man.

Brian rijdt ook de ex Mike Hailwood

NSU Sportmax waarmee Mike 3e

werd op de Isle of Man, 4e in Assen

en 2e op Hedemord (Zweden). Dit is

één van de slechts 34 gebouwde

NSU Sportmaxen, in bezit van het

demo team sinds 1996 en nu nog

steeds in de familie.

Centennial classic race 2000:

Jan heeft hier veel betekend in de organisatie. Dat dit niet

makkelijk is blijkt uit het volgende: Probeer maar eens om

coureurs met grote namen uit te nodigen en hen dan ook nog

te beloven dat ze op de motoren mogen rijden waarmee ze ooit

grote zeges behaald hebben. 

Ook de fabrieksmotoren van onder andere Honda, Yamaha en

nog vele anderen kwamen naar Nederland. Maar dus ook

motoren die al in musea terecht waren gekomen moesten

geregeld worden!.

Regelmatig werd hij voor gek

verklaard maar als je Jan

Kostwinder heet, dan kan het

wel.

En wees eerlijk, wie leent er een

waardevolle motor uit om een

ander daarop te laten racen?  Wat

een organisatie om coureurs, de

mensen die de motoren uitlenen,

het circuit, de vergunningen, het

eten, drinken en slaapplaatsen te

regelen.

Ook op de 3 NSU' s van Jan

hebben oud coureurs gereden. Zelf heeft hij 3 klassen gereden: 

op de Yamaha TD1C 250, de Yamaha TR 350 en op een Honda

CR93 125cc. De 3 motoren waarop Jan 3 maal Nederlands

Kampioen is geworden

Jan heeft buiten het racen

nog een specialisatie, met

hoge vaardigheid maakt

ook onderdelen na,

bijvoorbeeld voor NSU

Sportmax en de NSU

Renmax complete

remtrommels en

remankers, dat is vakwerk! 

Als je onderdelen maakt en

de Audi fabriek koopt ze

van je dan is het geen

rommel. En als je dan ook

nog het vertrouwen hebt

van de fabriek en van het

NSU museum die je

onderdelen lenen om na te

maken, dan heet je Jan

Kostwinder!  Momenteel

wordt een NSU Rennfox 1954 nagebouwd!

Het eindresultaat
Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen Home Contact Evenementen Wie zijn wij? Lid worden Bestuur Historie Op bezoek bij: Filmpjes Rittenkalender Foto`s Diversen 1955 Zijn vader Folgert-Jan, de jonge Jan en  Cees van Dongen

1961 Zandfoort op de Alpino/Demm

1971  Jan Kostwinder en Cees van Dongen

1964 Daytona

1973  Isle of Man Neil Tuxwordth, Tommy Rob en Jan Kostwinder

2003 Aalsmeer

1965 de 250cc Aermaccchi

Jan achter zijn (praat)toonbank

De NSU remklauwen: Vakwerk!!

Jan met Agostini op weg naar het ereschavot Assen 1969
Jan Kostwinder, Rob Bron en Wil Hartog
Jan Kostwinder en Cees van Dongen
1973 Jan op het erepodium Isle of Man
1973 de start Isle of Man
Jan Kostwinder en Wil hartog

Door: Ger Aukes