De race-story van ons clublid Jan Kostwinder - bouwjaar
1943
Het racen heeft Jan al in zijn genen meegekregen, het begon
allemaal in 1946 toen zijn vader Folgert Jan Kostwinder (1918)
ging racen, bijna altijd ging jan mee
naar de races waarbij Tubbergen
favoriet was, mede door het gezellige
rennerskwartier. Folgert reed ook al
op een fabrieks NSU Sportmax 250
en een Gilera 500/4 met titanium
kuip. Ook zijn schoonvader Jaap van
Ruiven was coureur.
Jan zijn eerste officiële race was in
1961 op het circuit van Zandvoort
waar hij uitkwam met een 50cc
racer, een Alpino frame met een
Demm 3V-blok.
Helaas ging hij in de bekende
tarzanbocht onderuit en dat was
einde race voor Jan..
Een week later in Rockanje ging het een stuk beter
en ging hij zelfs als eerste over de finish! Een
enorme prestatie voor een 2e race.
Sindsdien is Rockanje is dus niet meer weg te krijgen uit het geheugen
van Jan.
Met de rijkwaliteiten zat het wel snor
maar er moest een snellere fiets
komen!
Met de door Cees van Dongen
gekochte Dürkopp won Jan in
1962 het nationaal
kampioenschap 50cc..
Maar begin jaren 60 kwam er veel
verandering in het racemateriaal, De
Japanse motoren deden hun intrede
en presteerden boven alle
verwachtingen.
Met een Honda 125 CR 93
won Jan in Tubbergen,
Zandvoort en Rockanje en
werd daarmee nationaal
kampioen in de 125cc klasse!
Daarmee was het moment aangebroken dat Jan zijn horizon
ging verbreden, hier begon van het internationaal gedonder!
De 1e buitenlandse wedstrijd werd de GP van Monza, De
pech sloeg toe, er was in de training een zware valpartij
waar ook jan bij betrokken was, veel kapot wat niet even
te maken was.
Maar er kwam redding! Via Taveri werden er onderdelen
gekregen van het Honda fabrieksteam en de race kon
worden hervat.
Een hoogtepunt kwam er In
1964, Jan werd 9e in de
USA-GP in Daytona!, petje
af dus!
In 1965 ging Jan Italiaans rijden,
er kwam een 250cc Aermacchi Ala
d'Oro. Hij moest hem wel zelf
ophalen bij de fabriek in Varese.
In 1967 kocht Jan zijn eerste Yamaha fabrieksmachine, een TD1C 250.
Hiermee won hij in Zandvoort en Tubbergen en werd Nationaal
Kampioen in de 250cc klasse!
In 1969 kocht Jan een Yamaha 350 TR2 (toe maar, het was toch al een dure hobby!).
Tijdens de Olofrace in Hilvarenbeek won Jan natuurlijk en versloeg daar
ook nog eens John Cooper (bijnaam mister moon eyes).
In dat zelfde jaar werd Jan nationaal kampioen in de 350cc klasse en
werd uitgeroepen tot de beste Nederlandse racer in Assen waar hij
samen met Agostini op het erepodium belandde!.
Vanaf 1973 tot en met 1982 heeft Jan 10 x de Daytona 200 miles
gereden.
Vanaf 1973 tot en met 1982 10 x Daytona 200 miles
gereden. Begin er maar eens aan, dit kan alleen maar als
je echt kan racen.
En dan in Engeland, ook daar weten ze
wie Kostwinder is!. Van alle kanten werd
Jan gevraagd om in GP te komen racen.
Nou, dat hebben ze geweten!
Vijf jaar lang (tussen 1970 en 1975)
boekte Jan grote successen o.a. op het
circuit van Scarborough, Oulton Park,
Snetterton en Isle of Man op het stratencircuit. Zoek maar eens
naar filmpjes op You-tube en kijk hoe hard dat ging.
In deze jaren heeft Jan 8 zilveren replica's
gewonnen. Dat verdien je als je binnen
een bepaalde tijd pal achter de winnaar
eindigt.
Jan heeft in zijn loopbaan diverse racemotoren aangeschaft, onder meer de
eerste luchtgekoelde motor van Yamaha, de TZ 250/350/500 en 750 cc
(waar zijn ze gebleven?)
Het hoogtepunt kwam in 1973 waar Jan tijdens de TT races op
Isle of Man 2e wordt achter Tommy Robb, in de 125 cc klasse!!
In 1982 stopt Jan met zijn glansrijke race-carriere. Vanaf 1989 doet Jan nog mee
aan diverse race evenementen in de Classic sfeer, veelal georganiseerd door de
HMV.
Denk daarbij aan de demo races in de Hooge Veenen in Nieuwerkerk ad IJssel
waar Jan voor deze thuiswedstrijden grote bijdrages aan leverde.
De Pionier Motoren Club stond daar ook met een stand.
Ook in Belgie, Duitsland, Oostenrijk en Italie nam Jan vaak deel
aan diverse wedstrijden.
Hij vormt samen met zijn twee
zonen Marco en Brian een race
team, het "Classic Demo Team".
Jan rijdt dan op een NSU met Dolfin
kuip 250cc, Marco op een Yamaha
TZ350 en Brian op een AS1 Yamaha,
de motorfiets waar Jan in 1973 zijn
zege op haalde op het Isle of Man.
Brian rijdt ook de ex Mike Hailwood
NSU Sportmax waarmee Mike 3e
werd op de Isle of Man, 4e in Assen
en 2e op Hedemord (Zweden). Dit is
één van de slechts 34 gebouwde
NSU Sportmaxen, in bezit van het
demo team sinds 1996 en nu nog
steeds in de familie.
Centennial classic race 2000:
Jan heeft hier veel betekend in de organisatie. Dat dit niet
makkelijk is blijkt uit het volgende: Probeer maar eens om
coureurs met grote namen uit te nodigen en hen dan ook nog
te beloven dat ze op de motoren mogen rijden waarmee ze ooit
grote zeges behaald hebben.
Ook de fabrieksmotoren van onder andere Honda, Yamaha en
nog vele anderen kwamen naar Nederland. Maar dus ook
motoren die al in musea terecht waren gekomen moesten
geregeld worden!.
Regelmatig werd hij voor gek
verklaard maar als je Jan
Kostwinder heet, dan kan het
wel.
En wees eerlijk, wie leent er een
waardevolle motor uit om een
ander daarop te laten racen? Wat
een organisatie om coureurs, de
mensen die de motoren uitlenen,
het circuit, de vergunningen, het
eten, drinken en slaapplaatsen te
regelen.
Ook op de 3 NSU' s van Jan
hebben oud coureurs gereden. Zelf heeft hij 3 klassen gereden:
op de Yamaha TD1C 250, de Yamaha TR 350 en op een Honda
CR93 125cc. De 3 motoren waarop Jan 3 maal Nederlands
Kampioen is geworden
Jan heeft buiten het racen
nog een specialisatie, met
hoge vaardigheid maakt
ook onderdelen na,
bijvoorbeeld voor NSU
Sportmax en de NSU
Renmax complete
remtrommels en
remankers, dat is vakwerk!
Als je onderdelen maakt en
de Audi fabriek koopt ze
van je dan is het geen
rommel. En als je dan ook
nog het vertrouwen hebt
van de fabriek en van het
NSU museum die je
onderdelen lenen om na te
maken, dan heet je Jan
Kostwinder! Momenteel
wordt een NSU Rennfox 1954 nagebouwd!
Het eindresultaat
1961 Zandfoort op de Alpino/Demm
1971 Jan Kostwinder en Cees van Dongen
1964 Daytona
1973 Isle of Man Neil Tuxwordth, Tommy Rob
en Jan Kostwinder
2003 Aalsmeer
1965 de 250cc Aermaccchi
Jan achter zijn (praat)toonbank
De NSU remklauwen: Vakwerk!!
Jan met Agostini op weg naar het ereschavot
Assen 1969
Jan Kostwinder, Rob Bron en Wil Hartog
Jan Kostwinder en Cees van Dongen
1973 Jan op het erepodium Isle of Man
1973 de start Isle of Man
Jan Kostwinder en Wil hartog
Door: Ger Aukes